SPS
specialpædagogisk støtte

Har du brug for specialpædagogisk støtte (SPS) under din ungdomsuddannelse?

SPS står for specialpædagogisk støtte. Det er en støtteordning, der skal sikre, at du kan tage en ungdomsuddannelse på Det Blå Gymnasium på lige vilkår med dine kammerater, selvom du har psykiske eller fysiske vanskeligheder. Tilbuddet er naturligvis til eleverne på alle vores ungdomsuddannelser: EUD, EUX og HHX.

Du kan søge SPS, hvis du har psykiske vanskeligheder som eksempelvis angst eller ADHD. Så kan du nemlig have brug for hjælp til at skabe overblik over uddannelsen og strukturere din læsning.

Hvis du er ordblind, kan du også søge SPS. Du kan nemlig sagtens tage en ungdomsuddannelse – både EUD, EUX og HHX, selvom du er ordblind. Igennem SPS kan du få it-programmer, der gør det lettere for dig at læse, stave og skrive. Samtidig får du instruktion i at bruge programmerne, vejledning og ekstra tid til eksamen.

Hvis du har et bevægelseshandicap, kan du have brug for ergonomiske møbler eller praktisk hjælp. Det kan du ligeledes søge om igennem SPS.

Der er altså mange forskellige muligheder for at få støtte igennem SPS. Du skal bare kunne dokumentere dine vanskeligheder. Hvis du er ordblind, skal du eksempelvis kunne fremvise en ordblindetest. Hvis du ikke ved, om du er ordblind, kan skolens SPS-vejledere hjælpe dig med en ordblindetest.

Det er en god idé at kontakte Det Blå Gymnasium, så snart du er optaget, og gøre opmærksom på dit behov for støtte. På den måde kan skolen sikre, at du får den rigtige støtte fra skolestart.

Læs mere om dine muligheder for at modtage SPS på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.