EUX-FORLØB
EUX Business-uddannelsen

Sådan er EUX Business-uddannelsen på Det Blå Gymnasium – opbygget

EUX Business-uddannelsen består som udgangspunkt af et grundforløb (op til 1 års varighed), et studieår og to års elevtid i en virksomhed – sammenlagt fire år.

Den første del af EUX-forløbet, grundforløbet og studieåret, foregår på Det Blå Gymnasium, hvor du modtager undervisning inden for forskellige fag. På EUX-forløbet vil du møde nye fag som afsætning, virksomhedsøkonomi, IT og innovation, som alle tager udgangspunkt i virkeligheden, og som ruster dig godt til en fremtid i erhvervslivet. Samtidig får du kendte fag som dansk, matematik og engelsk, så du altid kan vælge at læse videre, hvis det er det, du brænder for.

Efter grundforløbet og studieåret fortsætter du på EUX-hovedforløbet, der består af to års elevtid i en virksomhed. Her kan du arbejde med det, du interesserer dig mest for. Du kan for eksempel arbejde inden for områder som kontor, administration, økonomi, revision, shipping, butik, digital handel og indkøb.

Når du har afsluttet hovedforløbet på EUX Business, vil du både få et erhvervsuddannelsesbevis og et EUX-bevis – med andre ord: både et svendebrev og en studenterhue.

Dit EUX-forløb på EUX Business

Afhængig af din alder og evt. tidligere uddannelsesbaggrund, kan dit uddannelsesforløb på Det Blå Gymnasium se forskelligt ud. Dit EUX-forløb afhænger af din baggrund:

• Du kan starte på EUX-uddannelsens 1. del (grundforløb 1) direkte efter folkeskolen (dog senest i august måned i det andet år efter, at du har afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse).
  • Er det mere end et år siden, at du forlod folkeskolen, skal du starte på EUX-uddannelsens 2. del (grundforløb 2). Så springer du altså grundforløb 1 over. Du kan også starte i grundforløb 2 allerede efter udløbet af det år, hvor du er gået ud af folkeskolens 9. eller 10. klasse.

Læs mere om reglerne for optagelse her

Hvor lang tid tager en EUX Business-uddannelse?

Dit EUX-forløb på Det Blå Gymnasium, dvs. skoleperioden, varer maksimalt 2 år, hvorefter du starter din elevtid i en virksomhed. Elevtiden varer 2 år. Altså maksimalt 4 år i alt. Men allerede efter skoleperioden får du adgang til visse videregående uddannelser. Vi anbefaler dog, at du gør din EUX Business helt færdig, inden du eventuelt læser videre.