ADGANGSKRAV
Færdig med Folkeskolen og hvad så?

Hvilken ungsomsuddannelse vil jeg gerne have, og hvad vil jeg gerne arbejde med som voksen?

Det er spørgsmål, som du og helt sikkert mange andre unge står med – ja endda før I overhovedet er færdige med Folkeskolen. Vi kan ikke svare dig på, hvad du gerne vil – men vi kan hjælpe dig med at afklare, hvilke muligheder du har. Derfor finder du her neden for en ganske kort beskrivelse af adgangskravene til HHX, EUD Business og EUX Business, og nederst kan du tilgå links til en mere detaljeret beskrivelse af adgangskravene til de 3 ungdomsuddannelser samt til EUS (EUD Student).

EUD og EUX Business

For at kunne blive optaget på EUD/EUX skal du have bestået folkeskolens afgangsprøve og være vurderet uddannelsesparat ved afslutningen af henholdsvis 9. eller 10. klasse.

Du skal have et karaktergennemsnit på mindst 2,0 i dansk (skriftlig og mundtlig) ved folkeskolens afgangseksamen eller 10. klasseprøver og du skal have mindst 2,0 i gennemsnit af karaktererne i matematik enten ved 9. klasseprøven (skiftlig) eller ved 10. klasseprøverne (skriftlig og mundtlig).

Disse regler gælder, hvis du skal optages direkte efter 9. eller 10. klasse og skal optages på grundforløb 1. Hvis du ikke søger optagelse i direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse, skal du optages på grundforløb 2 (se adgangskravene, ved at følge linket her https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/adgang-og-optagelse/adgangskrav).

HHX

For at kunne blive optaget på HHX skal du have bestået folkeskolens afgangsprøve, og du skal have haft 2. fremmedsprog (typisk tysk) fra 5.-9. klasse. Du skal være vurderet uddannelsesparat til gymnasial uddannelse efter 9. eller 10. klasse – herunder have et karaktergennemsnit på mindst 5,0 i dine afsluttende standpunktskarakterer. Karaktergennemsnittet på 5,0 skal bekræftes ved de lovbundne prøver efter 9. eller 10. klasse. Det er vigtigt at ansøge rettidigt det pågældende år, du ønsker optagelse – 1. marts.

Hvis du ikke opfylder alle adgangskrav, vil du kunne blive optaget ved at bestå en optagelsesprøve.

Link til mere detaljerede beskrivelser af adgangskrav og optagelse til HHX/EUX/EUD

Adgangskravet til en EUS (EUD Student):