EUD, EUX OG EUS
På Det Blå Gymnasium

Aktuel og relevant erhvervsrettet uddannelse

EUD og EUX Business er erhvervsuddannelser. En erhvervsuddannelse er en praktisk uddannelse, der retter sig mod et erhverv. Uddannelsen veksler mellem undervisning på skole og perioder i praktik.

EUD Business består af et 1-2 grundforløb og herefter en praktikperiode.

EUX Business består af 1-2 grundforløb, et studiekompetencegivende forløb og herefter en praktikperiode.

Du kan begynde lige efter folkeskolen – eller senere. Ring eller skriv til os for vejledning, hvis du er i tvivl om optagelse eller adgangskrav.

Efter endt uddannelse kan du søge job som faglært eller læse videre på en videregående uddannelse. Tager du erhvervsuddannelsen med eux, får du en erhvervsfaglig studentereksamen.

EUS (EUD student) er en erhvervsrettet uddannelse, der giver dig adgang til en elevplads i en virksomhed. Med en gymnasial ungdomsuddannelse (STX, HF eller HTX), der er adgangskravet til en EUS, kan du nemlig få afkortet grundforløbet på EUD-uddannelsen til 5 uger. Elevtiden varer fra 1 til 2 år, og du får elevløn under elevtiden.